Algemene voorwaarden
Hier treft u de algemene voorwaarden aan van Jij & Financieel ("Opdrachtnemer").
Het adres van Jij & Financieel is Postbus 58 4033 ZH Lienden, met het KvK-nummer 61800589.
Mocht u vragen hebben, kunt u contact opnemen via info@jijenfinancieel.nl, 06-24215988
of per post: Jij & Financieel, Postbus 58, 4033 ZH Lienden.
Jij & Financieel heeft het recht deze algemene voorwaarden te wijzigen. U stemt ermee in
dat steeds de laatste versie van deze algemene voorwaarden op de opdracht van
toepassing zal zijn. Partijen kunnen afwijkende afspraken schriftelijk vastleggen.
Artikel 1 - Algemeen
1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op iedere aanbieding, offerte en
opdracht tussen Opdrachtnemer en u ("Opdrachtgever"). Opdrachtnemer zal
deze algemene voorwaarden op verzoek kosteloos aan u toezenden. Zij zijn ook
beschikbaar op www.jijenfinancieel.nl.
2. Als een deel van deze voorwaarden nietig of vernietigbaar is, verandert dat niets
aan de geldigheid van de rest van de algemene voorwaarden. Het nietige deel
wordt vervangen door een bepaling die zoveel mogelijk de inhoud van de nietige
bepaling volgt.
Artikel 2 - Totstandkoming opdracht
De opdracht komt tot stand op het moment dat Opdrachtnemer de ondertekende
overeenkomst terug ontvangt.
Artikel 3 - Offertes en aanbiedingen
1. Alle aanbiedingen en offertes van Opdrachtnemer zijn vrijblijvend, tenzij anders
afgesproken. Een aanbod in een offerte geldt enkel voor de specifieke
onderliggende opdracht (en niet voor eventuele toekomstige orders).
2. Als Opdrachtgever aan Opdrachtnemer gegevens verstrekt, mag Opdrachtnemer
ervan uitgaan dat deze kloppen en zal hij zijn offerte hierop baseren.
Artikel 4 - Prijs
Algemene Voorwaarden - Jij & Financieel
1. Opdrachtnemer mag de prijs tussentijds verhogen als er onvoorziene en
kostprijsverhogende omstandigheden plaatsvinden na de totstandkoming van de
opdracht.
2. De prijs is exclusief eventuele onkosten van Opdrachtnemer en exclusief BTW en
andere heffingen van overheidswege, tenzij anders weergegeven.
Artikel 5 - Betaling en incassokosten
1. Opdrachtgever moet altijd binnen veertien dagen na factuurdatum betalen.
2. Als Opdrachtgever de factuur niet op tijd betaalt, is hij van rechtswege in verzuim.
Opdrachtgever is dan de wettelijke rente (als hij een consument is) of de
wettelijke handelsrente (als hij een onderneming is) verschuldigd. De rente over
het opeisbare bedrag wordt berekend vanaf het moment dat Opdrachtgever in
verzuim is tot het moment van voldoening van het volledig verschuldigde bedrag.
3. De volledige vordering van Opdrachtnemer op Opdrachtgever is onmiddellijk
opeisbaar als:
1. Opdrachtgever een betalingstermijn overschrijdt;
2. Opdrachtgever failliet is of in surseance van betaling;
3. Opdrachtgever (vennootschap) ontbonden of geliquideerd wordt;
4. Opdrachtgever (natuurlijk persoon) onder curatele wordt gesteld of
overlijdt.
4. Als opdrachtgever niet op tijd betaalt, is hij per direct in verzuim. Hij is dan alle
buitengerechtelijke incassokosten verschuldigd aan Opdrachtnemer. Bij een
factuurbedrag tot €267 zullen deze kosten €40 zijn. Bij een hoger factuurbedrag
zijn de maximale incassokosten als volgt:
15% over de eerste €2500;
10% over het deel dat daarna overblijft, tot €5000;
5% over het deel dat daarna nog overblijft, tot €10.000;
Artikel 6 - Contractsduur
Opdrachtnemer en Opdrachtgever gaan de opdracht aan voor onbepaalde tijd, tenzij zij
anders overeenkomen.
Artikel 7 - Derden
Opdrachtnemer mag werkzaamheden (deels) laten verrichten door derden. Artikelen
7:404 BW (uitvoering door bepaalde persoon), artikel 7:407 lid 2 (hoofdelijke
aansprakelijkheid) en 7:409 BW (overlijden van bepaalde persoon) zijn niet van
toepassing.
Artikel 8 - Uitvoering opdracht
1. Opdrachtnemer zal de opdracht naar zijn beste inzicht en vermogen en volgens
de eisen van goed vakmanschap uitvoeren.
2. Opdrachtgever zorgt dat hij tijdig alle informatie of materialen aan
Opdrachtnemer verstrekt, die noodzakelijk zijn voor om de opdracht uit te
voeren.
3. Als Opdrachtgever de noodzakelijke informatie of materialen niet tijdig verstrekt,
mag Opdrachtnemer de uitvoering van de opdracht opschorten en de extra
kosten die voortvloeien uit de vertraging factureren. Opdrachtnemer is niet
aansprakelijk voor schade die ontstaat doordat Opdrachtnemer is uitgegaan van
door Opdrachtgever verstrekte onjuiste of onvolledige gegevens.
Artikel 9 - Wijziging opdracht
1. Als tijdens de opdracht blijkt dat voor een behoorlijke uitvoering het noodzakelijk
is om de inhoud van de opdracht te wijzigen of aan te vullen, dan zullen partijen
dat in onderling overleg doen.
2. Opdrachtnemer kan de overeengekomen prijs verhogen of verlagen.
Opdrachtnemer zal (als het mogelijk is) daarvan vooraf een prijsopgaaf doen.
Door een wijziging van de opdracht kan ook de opgegeven termijn van uitvoering
veranderen. Opdrachtgever aanvaardt de mogelijkheid van wijziging van de
opdracht, prijs en uitvoeringstermijn.
3. Opdrachtnemer mag een verzoek tot wijziging van de opdracht van
Opdrachtgever weigeren, als dit in kwalitatief of kwantitatief opzicht gevolg kan
hebben voor de werkzaamheden.
Artikel 10 - Opschorting, ontbinding
1. Opdrachtnemer mag de opdracht opschorten als hij door omstandigheden (die
buiten zijn invloedsfeer liggen of waarvan hij niet op de hoogte was) tijdelijk zijn
verplichtingen niet kan nakomen.
2. Als nakoming blijvend onmogelijk is, kunnen partijen de opdracht ontbinden voor
het deel dat nog niet is nagekomen.
3. Opdrachtnemer mag nakoming van de opdracht opschorten of ontbinden als
Opdrachtgever zijn verplichtingen niet, niet volledig of niet op tijd nakomt.
Opdrachtgever moet Opdrachtnemer dan schadevergoeding betalen of
schadeloos stellen.
Artikel 11 - Tussentijdse opzegging
1. Als Opdrachtnemer de opdracht tussentijds opzegt, zal Opdrachtnemer zorgen
voor overdracht van de nog te verrichten werkzaamheden aan derden, tenzij de
opzegging toerekenbaar is aan Opdrachtgever. Als de overdracht van de
werkzaamheden voor Opdrachtnemer extra kosten meebrengt, komen de
kosten voor rekening van Opdrachtgever.
2. Opdrachtnemer mag de opdracht direct opzeggen (en is geen schadevergoeding
of schadeloosstelling verplicht) in een van de volgende gevallen:
1. Opdrachtgever overschrijdt een betalingstermijn;
2. Opdrachtgever is failliet of in surseance van betaling;
3. Opdrachtgever (vennootschap) wordt ontbonden of geliquideerd;
4. Opdrachtgever (natuurlijk persoon) wordt onder curatele gesteld of
overlijdt;
5. Er is sprake van een andere omstandigheid waardoor Opdrachtgever
niet langer vrije over zijn vermogen kan.
Artikel 12 - Overmacht
1. Opdrachtnemer hoeft zijn verplichtingen niet na te komen als er sprake is van
overmacht.
2. Opdrachtnemer kan tijdens de periode dat de overmacht voortduurt de
verplichtingen uit de opdracht opschorten. Als deze periode langer duurt dan 2
maanden dan mogen allebei de partijen de opdracht ontbinden, zonder dat ze
schadevergoeding verplicht zijn.
3. Als Opdrachtnemer zijn verplichtingen deels is nagekomen en als het nagekomen
gedeelte zelfstandig waarde heeft, mag Opdrachtnemer het nagekomen deel
factureren.
Artikel 13 - Eigendomsvoorbehoud
1. Alles dat Opdrachtnemer levert, blijft eigendom van Opdrachtnemer totdat
Opdrachtgever al zijn verplichtingen volledig is nagekomen.
2. Opdrachtgever moet alles doen dat hij redelijkerwijs kan doen om de
eigendommen van Opdrachtnemer veilig te stellen.
3. Als Opdrachtnemer zijn eigendomsrechten wil uitoefenen, geeft Opdrachtgever
onvoorwaardelijke en niet herroepelijke toestemming aan Opdrachtnemer om
alle plaatsen te betreden waar de eigendommen zich bevinden, zodat
Opdrachtnemer deze terug kan nemen.
Artikel 14 - Garanties
1. Opdrachtnemer garandeert dat wat hij levert, voldoet aan de gebruikelijke eisen
en normen die daaraan op het moment van levering gesteld kunnen worden.
2. Dit geldt niet als een gebrek ontstaat aan het geleverde doordat Opdrachtgever
het onjuist of als het gebrek ontstaat door omstandigheden waar
Opdrachtnemer geen invloed op kan uitoefenen.
Artikel 15 - Klachten
1. Opdrachtgever moet eventuele klachten schriftelijk en binnen een maand na
constatering (of -bij niet zichtbare gebreken- nadat hij de gebreken had kunnen
constateren) melden.
2. Als Opdrachtgever op tijd een klacht indient, schort dit zijn betalingsverplichting
niet op.
3. Als Opdrachtgever een klacht later meldt, komt hem geen recht meer toe op
herstel, vervanging of schadeloosstelling.
4. Als vaststaat dat een zaak gebrekkig is en dit op tijd is gemeld, dan zal
Opdrachtnemer de gebrekkige zaak binnen een redelijke termijn na schriftelijke
kennisgeving van het gebrek door Opdrachtgever vervangen, herstellen of
vergoeden.
5. Als komt vast te staan dat een klacht ongegrond is, dan komen de kosten van
Opdrachtnemer die daardoor zijn ontstaan (zoals onderzoekskosten) geheel
voor rekening van Opdrachtgever.
Artikel 16 - Aansprakelijkheid
1. Opdrachtnemer is alleen aansprakelijk voor directe schade van Opdrachtgever,
die rechtstreeks en uitsluitend het gevolg is van een tekortkoming van
Opdrachtnemer.
2. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade die is ontstaan doordat hij is
uitgegaan van door Opdrachtgever verstrekte onjuiste of onvolledige gegevens.
3. De aansprakelijkheid van Opdrachtnemer is steeds beperkt tot maximaal de
factuurwaarde van de opdracht, tenzij de factuurwaarde hoger ligt dan €500. In
dat geval is de Opdrachtnemer aansprakelijk tot dit bedrag.
4. De aansprakelijkheid van Opdrachtnemer is in ieder geval beperkt tot het bedrag
dat zijn verzekeraar in dat geval uitkeert.
5. De in dit artikel opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid gelden niet als
de schade te wijten is aan opzet of grove schuld van Opdrachtnemer.
Artikel 17 - Verjaringstermijn
De verjaringstermijn van alle vorderingen en verweren tegen Opdrachtnemer is één jaar.
Artikel 18 - Vrijwaring
1. Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor eventuele aanspraken van derden
die schade lijden door uitvoering van de opdracht en waarvan de oorzaak niet
aan Opdrachtnemer toerekenbaar is.
2. Als derden Opdrachtnemer aanspreken, zal Opdrachtgever hem zowel buiten als
in rechte bijstaan en alles doen dat van hem in dat geval verwacht mag worden.
3. Als Opdrachtgever geen maatregelen neemt, mag Opdrachtnemer zelf daartoe
overgaan. Alle kosten en schade die daardoor ontstaan voor Opdrachtnemer,
komen geheel voor rekening en risico van Opdrachtgever.
Artikel 19 - Intellectuele eigendom
1. Opdrachtnemer behoudt alle rechten op door hem gemaakte plannen,
documenten, afbeeldingen, tekeningen, programmatuur, creaties en de hierop
betrekking hebbende informatie. Dit geldt ook wanneer daarvoor kosten in
rekening zijn gebracht of wanneer er later nog verbeteringen zijn aangebracht.
2. Opdrachtgever mag de in het vorige lid genoemde zaken niet kopiëren (als dit
niet voor intern gebruik is bij Opdrachtgever), aan derden tonen of ter
beschikking stellen voor een ander doel anders dan waarvoor ze door
Opdrachtnemer verstrekt zijn.
Artikel 20 - Geheimhouding
1. Tenzij er een wettelijke plicht of beroepsplicht is tot bekendmaking, zal
Opdrachtnemer alle informatie van Opdrachtgever geheimhouden tegenover
derden.
2. Opdrachtnemer zal de informatie die door Opdrachtgever is gegeven niet voor
een ander doel gebruiken dan waarvoor zij werd verkregen, behalve als
Opdrachtnemer optreedt in een procedure waarbij deze stukken van belang
kunnen zijn.
3. Opdrachtgever zal de inhoud van overeenkomsten, opdrachtbevestigingen,
offertes, rapporten, adviezen of andere al of niet schriftelijke uitingen van
Opdrachtnemer niet openbaar maken en ervoor zorgen dat derden de inhoud
daarvan niet zien.
Artikel 21 - Strijdige clausule
In het geval dat deze algemene voorwaarden en de overeenkomst tegenstrijdige
voorwaarden bevatten, gelden de in de overeenkomst opgenomen voorwaarden.
Artikel 22 - Toepasselijk recht
Nederlands recht.
Artikel 23 - Bevoegde rechter
Rechtbank Gelderland.